torstai 21. lokakuuta 2010

Jäähyväiset Toyotalle

Vanha kunnon Toyota
Vihdoin on tullut aika jättää jäähyväiset vanhalle hyvin palvelleelle ompelukoneelleni. Ja kyllä, se todellakin on Toyota! Saman tehtaan tuote, kuin paremmin tunnettu pyörillä kulkeva isoserkkunsa, kertoi myyjä ostohetkellä 11 vuotta sitten. Äitini ostin Toyotan minulle, kun muutin pois kotoa opiskelemaan ja siitä asti se on palvellut minua moitteettomasti. Edelleenkin se on täysin kunnossa, mutta nyt on jo vähintäänkin korkea aika vaihtaa konetta. Uuden koneen hankinta on ollut mietinnässä jo pitkään, mutta mallin valinta ja koko prosessi on tuntunut niin vaivalloiselta, että olen vaan kituuttanut vanhalla tutulla Toyotalla. Kone on auttamattomasti liian yksinkertainen, todellista PERUS-mallia siis. Oikeastaan hieman ihmetyttääkin, että tällä olen pärjännyt niinkin hyvin. Hermo on mennyt usein ainakin paksumpia materiaaleja ja vetoketjuja ommellessa, mutta aina on lopulta tullut valmista.Toyotan kanssa olemme yhdessä huristelleet lukemattomia vaatekappaleita, sisutustekstiilejä ja muita pienempiä näperryksiä, koulutöistä puhumattakaan; Toyota rinnallani olen suorittanut vaatetusmuotoilijan- ja käsityönopettajan-tutkinnot.

Vaikka yhteinen matkamme onkin ollut pitkä ja antoisa, jäähyväiset eivät ole haikeat, sillä suoraan sanottuna olen halunnut eroon tästä vanhasta rakkineesta jo KAUAN. Lisäksi upouusi Singerini kehrää pehmeästi ja houkuttelee minua kaikilla ihanilla erikoisompeleillaan niin, että olen jo aivan myyty sille. Vaihtoprosessikin oli todella kivuton. Kone hankittiin aivan ekstempore tyyliin: "ai täällä on ompelukonemyyjä, katsotaampas, no otan tämän". Vanha meni vaihdossa ja uuteen tulokkaaseen olen tähän mennessä TODELLA tyytyväinen.

Vanhan Toyotan muistoksi esittelen tässä hienoimman aikaansaannoksen, johon olemme yhdessä yltäneet: Hääpuku ystävälleni.




Kyseinen puku on paitsi hienoin Toyotan tikkaama tuote myös hienoin tuotos omassa ompeluhistoriassani monella tavalla. Puku kaavoituksineen, korsetteineen ja kirjontoineen oli taidollisesti vaativimpia tekemiäni töitä. Se oli myös hyvin merkityksellinen työ, koska se tuli hyvälle ystävälleni elämänsä tärkeimpään juhlaan. Puvun ompelu oli hyvin palkitsevaa, koska yhteistyö morsiammen kanssa sujui loistavasti ja lopputulos miellytti kaikkia osapuolia. Tietysti oli myös mahtavaa nähdä morsian häissä tekemässäni puvussa.




Puvussa on sisäänommeltu korsetti, tiheä napitus takana ja koristenapitus edessä. Materiaali on Eurokankaan morsiussatiinia. Helman kuvioinnin malli otettiin vanhasta morsiammen mummon tekemästä pöytäliinasta, jonka aiheen morsian halusi pukuunsa. Toteutin kuvion aplikaationa. Pukuun kuului lisäksi pieni laukku ja bolero. Puku malleineen ja väreineen sopi kantajalleen niin hyvin, että voin ansaitusti olla tuotoksestani ylpeä. Morsian oli sädehtivän kaunis ja hehkeä. Niitä ihania häitä on kiva muistella!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti